متن مقاله

دورنگاهی به دنیای ارز دیجیتال

زمان درج: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ [۱۳:۴۰:۳۷] - زمان ويرايش: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ [۱۳:۴۳:۳۶] - بازديد: ۱,۵۱۶

رمز ارز، گونه‌ای پول دیجیتال است که تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود ومعمولاً به صورت نامتمرکزکار می‌کند.

*تاریخچه رمز ارزها

قبل از اینکه اولین ارز مجازی به وجود بیاید به عنوان یک ساختار نظری این نگاه وجود داشت تا ارز جایگزینی برای مبادلات و پول های رایج مدل فعلی شود. در دهه اوایل 80میلادی یک رمز گذارآمریکایی الگوریتمی را طراحی کرد که در رمز گذاری مدرن وب امروزی نیز به عنوان هسته مرکزی به کار گرفته می شود.

 *آیا رمز ارز قانونی و قابل اطمینان است؟

قانون‌گذاران در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا بازار ارزهای دیجیتال را به بستری امن برای سرمایه گذاران تبدیل کنند. تا به امروز هم قوانین و دستورالعمل‌های زیادی در این حوزه وضع شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای قانونگذاری ارزهای دیجیتال این است که دست مجرمان سایبری از این بازارکوتاه می‌شود. البته نباید فراموش کرد که در بسیاری از کشورها، دولت‌ها نسبت به کریپتوکارنسی قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند. اما از آنجایی که در چند سال اخیر شاهد گفت‌وگوهای مداوم در مورد مقررات ارزهای دیجیتال هستیم، پیش بینی می‌شود که قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش اعتماد مردم عادی به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری درآن شود.

*ویژگی های کلیدی رمز ارز ها

دیجیتالی بودن فقط درکامپیوتروجوددارد هیچ سکه و پولی در کار نیست و سرور مرکزی وجود ندارد وبه صورت آنلاین ازشخصی به شخص دیگر انتقال داده می شود و بدون واسطه داد و ستد می کنند و می توان با نام مستعارو به صورت ناشناس وارد شد وبه معامله پرداخت و برای استفاده از سیستم لازم نیست به شخص ثالثی اعتماد کنید در همه حال کنترل کامل پول واطلاعات خود را دراختیاردارند و هرکاربرکد ویژه ای مخصوص خود را دارد که دسترسی سایر کاربران جلوگیری می شود هرکشوری ارزمخصوص به خودش را دارد که به آن فیات می گویند وانتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار دشواری است اما رمز ارز ها به راحتی درسطح جهان ارسال می شوند.

*آینده بازار ارز دیجیتال چگونه خواهد بود؟

آینده نگری جزء آن دسته ازموضوعاتی است که مدت ها تحلیل و تفکر باید داشت پیچیدگی و شگفتی هابه قدری زیاد است که باید عوامل زیادی را مورد بررسی قراردهیم .درسالهای اخیر کشورها و دولت ها واکنش مختلفی نسبت به پذیرش از خود نشان داده اند .

بازارارز دیجیتال همواره با تغییرات همراه بوده به عنوان مثال درسال 2022 سال سختی را پشت سر گذاشتند و درسال 2023 وضعیت بهتری دارد و بسیاری از پروژه ها موفق شدند جایگاه خود را دربازار بهبود بخشند

از اتفاقات پرسرو صدا ،آگهی استخدام از طرف آمازون برای موقعیت شغلی «مدیر محصول ارز دیجیتال و بلاکچین» بودکه این آگهی شایعاتی به همراه داشت که خرده‌فروشی دنیا در حال برداشتن گام‌هایی مهم برای پیشروی صنعت ارزهای دیجیتال است. هرچند هنوز در برخی از کشورها ارز دیجیتال ممنوع است، اما علاقه خاصی به وضع مقررات برای ارزهای دیجیتال در میان کشورهای مختلف دیده می‌شود و استفاده از رمزارزها در اکثر کشورها مانند ایران به خودی خود غیرقانونی نیست.

 یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در آینده ارز های دیجیتال تاثیرگذار است گسترش قانون‌گذاری‌ها در این حوزه است وضع قوانین باعث خواهد شد تا افراد بیشتری به رمزارزها اعتماد کنند و به مرورکاربردهای رمزارزها بیشتر شود و در نتیجه ارزش آن‌ها نیز افزایش پیدا می کند.

 

ویژگی‌های خوب و مزایای رمز ارزها از دیدگاه کارشناسان این حوزه:

بی‌تأثیر بودن تورم در آن‌ها، اداره و مدیریت به شکل خودکار، حریم خصوصی امن، انجام آسان مبادلات ارزی مختلف،غیرمتمرکز بودن، مقرون به صرفه بودن، روشی سریع برای انتقال وجه

البته بعضی از متخصصان هم اعتقاد دارند که موارد زیر می‌تواند تاثیر منفی روی آینده رمزارزها داشته باشد

امکان سو استفاده آسان برای انجام معاملات غیرقانونی، امکان خسارت‌های مالی شدید، اثرات منفی استخراج برخی رمز ارزها روی محیط زیست، امکان هک شدن، نداشتن امکان لغو تراکنش یا بازپرداخت، آینده رمز ارزها در کشورهای مختلف

با توجه به دیدگاهی که دولتمردان کشورهای مختلف نسبت به آینده ارز های دیجیتال دارند، گرایش این کشورها به پذیرش رمز ارزها به عنوان ارزی قانونی نیز کاملا متفاوت است. در بسیاری از کشورها مثل آمریکا،کانادا، انگلیس، این رمز ارزها به عنوان ابزاری برای پرداخت، بسیار زیاد است و در مقابل کشور های مختلفی هم  هر گونه استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند، دلیل مخالفت نسبت به استفاده رسمی از ارزهای دیجیتال کاملا روشن است که کنترل روی دارایی مردم کم می‌شود وضمن اینکه با توجه به نوسانات شدید قیمتی که ارزهای دیجیتال دارد، ممکن است مشکلات خاصی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

*آیا باید به آینده رمزارزها خوش بین بود؟

از موضوعات مهم و حائز اهمیت که تأثیر بسزایی در آینده ارزهای دیجیتال دارد، برمبنای شبکه های غیرمتمرکز ایجادشده و بر این معناست که شخص سومی روی دارایی ها و تراکنش های کاربران نظارت ندارد، کنترل و مدیریت به طور کامل بر عهده ی خود کاربران می باشد و ارزش ارزها توسط خود مردم تعیین می شود. اگر سیستم بانکداری متمرکز باشد ممکن است هزینه انجام تراکنش هارا زیاد و سرعت آن راکم کند اما درحال حاضر با سرعت بالاو هزینه ای کم انجام می شود.دراین صورت شاهد سیستمی امن و ارزشمند خواهیم بود

البته بسیاری از مردم در کشورهای مختلف، هنوز برای انجام فعالیت‌های ارزی در بازار ارزهای دیجیتال با موانع و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. برای دستیابی ارزهای دیجیتال به جریان اصلی اقتصاد جهانی و تبدیل شدن به سیستم پولی غالب، باید تمام این موانع از سر راه برداشته شود و راه حل‌های مناسبی برای آن پیدا شود

اما آنچه که پیش‌بینی می‌شود این است که با افزایش علاقه مردم به استفاده از ارزهای دیجیتال و گسترش کاربردهای آن، کشورهایی که حتی در مقابل پذیرش ارزهای دیجیتال مقاومت می‌کنند، نسبت به وضع قانون اقدامات مهمی انجام دهند.



آخرین مقالات

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید