متن خبر

دیدار با خبرنگاران صنعت پرداخت (بخش دوم)

زمان درج: ۱۳۹۸/۰۶/۰۳ [۱۱:۱۵:۴۸] - زمان ويرايش: ۱۳۹۸/۰۶/۰۳ [۱۵:۰۸:۲۹] - بازديد: ۱,۸۱۷

قرارمان آن بود تا به پاس ارج نهادن به خبرنگاران صنعت پرداخت، اینبار این ایران کیش باشد که با حضور در محل کار این رسانه ها، پای حرف هایشان بنشیند، درد دل هایشان را بشنود و از نزدیک با مشکلاتی که در این عرصه داشتند آشنا شود. اینبار ما بودیم که از خبرنگاران صنعت پرداخت برای گفتگو و مصاحبه با آن ها وقت می گرفتیم.روابط عمومی ایران کیش در‌ این راه تلاش کرد تا به صورت نمادین هم که شده به تعدادی از این رسانه ها سر بزند تا از زحمات تمامی خبرنگاران صنعت پرداخت در تمامی این سال ها قدردانی کند.

 در همین باره بخش اول گزارش این دیدارها در سایت ایران کیش منتشر شد. اکنون بخش دوم گزارش دیدارمان از خبرنگاران این حوزه  را ملاحظه می کنید.

*ایبنا
ایبنا. خبرگزاری پژوهشکده پولی و بانکی و البته بانک مرکزی. اینبار نوبت دیدار با آن هاست. در جمع خبرنگاران حرفه ای ایبنا، فرصتی پیدا شد برای گفتگو با مینا‌ ساعتچی مدیر روابط عمومی پژوهشکده و سردبیر این خبرگزاری، کسی که حرفه خبرنگاری را از ایرنا شروع کرد چند ماهی خبرنگار شهری و استانی بود که سر از گروه اقتصادی ایرنا در آورد و این شد تا 15 سالی در این حوزه و دراین خبرگزاری ماندگار باشد. سه سال پیش، یعنی اوایل سال  95  به روابط عمومی پژوهشکده آمد. ذات خبری ساعتچی و این ویژگی که نمی توانست صرفا با کارهای روتین، خود را اقناع کند، باعث شد تا طرح خبرگزاری ایبنا را به همراه زاهد پور مدیریت روابط عمومی وقت پژوهشکده بریزد. طرح که به دکتر علی دیوان دری رئیس پژوهشکده رسید، فردای آن روز اعلام شد که شخص او تایید آن را از  ریاست بانک مرکزی خواهد گرفت،  یک هفته بعد که این طرح از سوی رئیس بانک مرکزی امضا شد مجوز وزارت ارشاد هم رسید. ایبنا باید زودتر از حد انتظارات، شروع به کارش را کلید می زد.

همه این ها باعث شد تا در روز خبرنگار آن سال(هفدهم مرداد 95) و بعد از تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری، این خبرگزاری آغاز به کارش را جشن بگیرد.

ایبنا به تدریج به معرفی خود به بخش های مختلف بانکی پرداخت، ساعتچی دراین‌باره می گوید : وقتی مدیر عاملان بانک ها را برای جلسه معرفی ایبنا دعوت کردیم، متوجه شدیم که هجده نفر از مدیران عامل حضور یافتند. این موضوع برای ما بسیار عجیب و البته خوشحال کننده بود.

ایبنا برای ارتباط با نهادهای حوزه های مختلف از جمله صنعت پرداخت نیز جلساتی گذاشت. همین طورجلساتی  با وزارت اقتصاد.

اما‌ چرا ایبنا به صورت مجزا روی پرداخت الکترونیک متمرکز شده است؟ این سوالی است که وقتی از سردبیر ایبنا و مدیرروابط عمومی پژوهشکده می پرسیم پاسخ می دهد: از روز اول، ما روی بانکداری الکترونیک نظر خاص داشتیم. به هر حال نگاه مردم نسبت به بانکداری الکترونیک خاص است. در دو‌ سال اول تلاش کردیم تا ایبنا را جا بیاندازیم و به فکر ضریب نفوذ آن در بین خبرنگاران و مردم بودیم و امروز در سال سوم قصد توسعه فعالیت مان در حوزه بانکداری الکترونیک داریم.  

*قرار بود بارگذاری اخبار توسط بانک ها صورت بگیرد

 شاید جالب باشد که بدانید ایبنا اولین رسانه ای بود که کنترل پنل خود را به بانک ها، صنعت بیمه و نظام پرداخت داد تا خود آن ها اخبارشان را روی ایبنا بگذارند تا در صورت تاییدیه سردبیر یا دبیر در ایبنا انتشار یابد، که البته از میان همه آن ها این نظام بانکی بود که نسبت به این موضوع استقبال کرد.

از نکات جالب دیگر این روزهای ایبنا اینکه مدیران عالی نظام بانکی حتی دکتر عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی توجه ویژه ای به تک تک اخبار این خبرگزاری داشته و به صورت جدی آن را دنبال می کنند .

اما ایبنا در طول این سه سال تا چه اندازه به آمال هایش رسیده است ؟ ساعتچی می گوید: یکی از گام هایمان این بود که ضریب نفوذ خود را افزایش داده و رسانه مرجع شویم که اکنون بعد از دو سال به آن دست یافتیم. اکنون هم در حوزه بانکداری الکترونیک و صنعت پرداخت متمرکز شده و به آن  ورود مستقیم کردیم. ما دارای یک برنامه ده ساله در ایبنا هستیم.

بچه های ایبنا ظاهرا انتظاراتی هم در حوزه صنعت پرداخت از شرکت ها و نحوه همکاری شان و سختی هایی که دراین حوزه هست، هم دارند. 

تحریریه ایبنا اما پر است از فعالان رسانه ای توانمند، کسانی با سال ها تجربه در رده های بالا در خبرگزاری های سراسری کشور .

آن ها اما در حوزه بانکداری الکترونیک و شرکت های پرداخت  خواستار همراهی های بیشتر در موضوعات خبری هستند و البته ایده های زیادی هم دراین حوزه دارند.

گفتگو و دیدار که با بچه های ایبنا تمام شد فهمیدیم که این خبرگزاری خیلی وسیع تر از یک تحریریه است، اتاق رادیو، اتاق تهیه فیلم، اتاق ادیت، بچه های تصویربردار، اتاق میزگرد و ... تنها بخش هایی از سایر ظرفیت های مجموعه ایبناست. 

*بانکداری آینده

دیدار از خبرنگاران اختصاصی صنعت پرداخت را اما با رفتن به ماهنامه بانکداری آینده و جایی که سایت EBINEWS  در آن فعالیت دارد ادامه می دهیم. اینجا هم یکی از جاهایی است که به طور ویژه تبدیل به مرکزی برای اطلاع رسانی در زمینه صنعت پرداخت شده است، محمود فراهانی مدیر مسئول مجله و البته سایت EBI  در کنار باقی بچه های این رسانه میزبان ماست. کسی که نوشتن را به صورت حرفه ای از روزنامه سازگارا شروع کرد، همانی که خیلی زود به سرنوشت توقیف دچارشد، یکی دو ماهی بیکاری و بعد هم کار در روزنامه فرهنگ آشتی ، خط مشی اقتصادی فراهانی به روزنامه سرمایه رسید و چند سال بعد محتوای نشریه های اقتصادی را تهیه می کرد. سال 89 و با توقیف روزنامه بهار، فراهانی از کار در روزنامه ها پشیمان می شود و تصمیم می گیرد با توجه به چندین بار تجربه تعطیلی روزنامه ها، کار خودش را پی بگیرد . یک شکست در راه اندازی یک وب سایت از سوی او،  باعث نمی شود تا وی را ازاینکه کسب و کار خودش را راه بیاندازد پشیمان کند. فراهانی  بالاخره به فرمول کار در حوزه بانکداری الکترونیک می رسد.او می گوید: اولین سایت بانکداری الکترونیک در ایران بودیم اولین آگهی را نیز از بانک تجارت گرفتیم و دوام این سایت نیز مدیون به همین آگهی بود .

او اضافه می کند: از ابتدای کار در این حوزه، تحلیل های اقتصاد کلان انجام می دادیم؛ آن هم درست در زمانی که می دانستیم کسانی که دراین حوزه تحلیل می نویسند زیاد نیستند شاید کمتر از انگشتان دست. یکی از دلایلی که باعث موفقیت سایت شد، نیز بررسی و تحلیل هایی بود که انجام می داد.  فراهانی می گوید سال ها حضور در این حوزه و همکاری هایی که بعضا در بانک مرکزی بوده به بالا رفتن دانش آن ها کمک کرده است .

سال هشتاد و هفت بود که  دامنه سایت  ebi ثبت شد، او همراه با همسرش تا سه چهار سال در خانه اش کارمی کرد، تا اینکه  از سال 91 تا کنون دراین دفتری که ما هم در آن میهمان بودیم ، مشغول به کار شدند.

فراهانی از نشریه اش هم سخن می گوید. شهریور سال 93 مجوز نشریه بانکداری نیز صادر شد.  یک تیم کوچک، برای کارتحلیل و ترجمه و مصاحبه تشکیل شد.

فراهانی می گوید اگر باز هم به گذشته برگردد همین مسیر را طی می‌کند. امروز این دفتر، مرکز دو سایت ای بی آی نیوزو ریسک نیوز و دو نشریه مربوط به  بیمه و بانکداری است، می گوید علی رغم تمام  چالش های اقتصادی که همیشه وجود دارد، تلاش تیمش همیشه این بوده تا نشریاتی درآورد که بازار از آن استقبال می کند. نشریه های فاخر... علی رغم پول زیاد کاغذ و چالش های پیشرو. 

*عصر بانک

عصربانک شاید تنها رسانه بانکی است که بر اساس موضوع پایان نامه مدیرمسئول‌اش با موضوع نقش خدمات بانکداری الکترونیک در شعب بانک، طراحی شده که تمرکز ویژه‌ای روی مباحث صنعت پرداخت و بانکداری دیجیتال دارد. دانیال خدابخش موسس رسانه عصر بانک از آن کسانی است که خود در دوره دانشجویی سابقه کار در شعب بانک را داشته، اتفاقا لیسانسش هم در رشته مدیریت بانکداری دانشگاه امور اقتصادی بوده اما آنچه که باعث شد تا او به رسانه ای به نام عصر بانک برسد، پایان نامه او در دانشگاه علم و صنعت و رشته مدیریت اجرایی بود .
دانیال می گوید که‌ خیلی‌ زود فهمیده از آن هایی نیست که به قول معروف در یکجا ثابت باشد و کار کارمندی بکند و به یک‌‌ کار روتین قناعت. او از عدم حمایت ها در اوایل کارش هم می گوید اینکه آن وقت ها حتی نو آوری ها نیز دیده نمی شدند. اما پیگیری، جنگیدن و پشتکار باعث شد که کم کم نوآوری‌های عصربانک دیده شود.
حالا، پنج سال از تولد عصربانک با تمرکز بر تولید محتوای تخصصی بانک و پرداخت، معرفی جدیدترین راهکارها و بررسی آخرین موضوعات در این حوزه می‌گذرد و اکنون تیم عصربانک به تدریج به سمت بلوغ گام می گذارد، شرکت‌ها و بانک‌ها هم با کمال میل با عصربانک همکاری می‌کنند . عصربانک با همه مشکلات اقتصادی و مالی که همیشه در ایران هست، بازهم می‌جنگد و چشم انداز کار را هم روشن می داند.
خدابخش امیدوار است تا حال مملکت و اقتصاد و مردم و بانکها و PSPها خوب شود .

*بازهم می آییم

خیلی خوب می دانیم که در عرصه صنعت پرداخت، خبرنگاران و رسانه های عزیز و بزرگ دیگری نیز هستند، رسانه هایی که سر زدن به تک تک آن ها از آرزوها و آرمان های ما به عنوان یک شرکت صنعت پرداخت است. بی تردید عرصه صنعت پرداخت کشور نیازمند خبرنگاران و رسانه های تخصصی این حوزه است که می توانند با قدرت و نگاه رسانه ایشان ، مو را از ماست بیرون بکشند و در راستای ترقی این صنعت گام موثر و بزرگی بردارند.

تجربه ای که به مناسبت قدردانی از خبرنگاران پرداخت از سوی روابط عمومی ایران کیش صورت گرفت بی تردید خالی از ایراد نیست، مطمئنا این ما هستیم که مسئولیم تا به همه این رسانه ها سر بزنیم. نقدها را می پذیریم و آرزو داریم تا در فرصت های آتی افتخار گپ و گفت با سایر رسانه های اختصاصی در این حوزه را نیز داشته باشیم.

 اما همین قدر بگوییم که از همین جا سر تعظیم در برابر تمامی خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه صنعت پرداخت فرود می آوریم خبرنگارانی که بی تردید می توانند با بررسی و نگاهی خارج از سازمان باعث ارتقای شرکت های پرداخت کشور شده و فعالیت ها در حوزه بانکداری الکترونیک را ضابطه مند و اصولی تر از هر زمانی کنند.

*دیدار با خبرنگاران صنعت پرداخت بخش اول



آخرین اخبار

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید